tisdag 19 juni 2012

Citron svammlar om sin fandom PH

Idag har jag bestämt mig för att förklara Pandora Hearts, vilket är en enorm task bara i sig. 74 kapitel av rent mindfuckery är inget man förklarar bara sådär. I allafall utan att få det att låta som Alice i Underlandets sjuka såpopera från helvetet. Vilket det råkar vara.

Nåja, historien bygger på Lewis Carrols böcker, och det är ett återkommande tema i hela berättelsen, fast med diverse twists och sånt.
Handlingen tänker jag inte ens försöka förklara, men jag tänker förklara grundläggande aspekter (hurra)
Abyss: Pandora Hearts "Underland" så att säga. Fast det här är landet är fyllt med döda människor, trasiga hus och bisarra leksaksliknande monster som ofta har anspelningar till Carrol.
Chains: Dessa monster jag just talade om. Dem flesta verkar vara egna saker, med egna moves och utseende och sånt. Ett fåtal verkar det finnas mängder av (Trump Cards t.ex.)
Fast kom inte och tro att det är några pokémons vi snackar om här. När man bilder ett kontrakt med en så hamnar man i Abyss om man gör fel (vilket dem flesta verkar göra).
Will of the Abyss, Intention of the Abyss, Core of the Abyss: En slags härskare över Abyss. Det är lite svårt att förklara vad hon är. Det är hursomhelst hos henne som man hamnar om man bildade ett kontrakt med en chain på fel sätt. Där dödar hon en antagligen och/eller gör om en till an chain.
 

Varför jag blandade in dem engelska uttrycken? För att på svenska låter idiotiska.

And remember kids, this is the-almost-not-scratching-the-surface-version!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar