måndag 7 april 2014

Sky Captain and the World of Tomorrow

I lördags när jag städade så tog mina ajaxservetter slut (jag vägrar använda dammtrasor, man puttar ju bara undan dammet som en annan seriefigur) och eftersom mina päron ändå skulle till City Gross så gav jag dem uppdraget att köpa nya till mig.

Under tiden satt jag och glodde på TV och kom över en film som precis hade börjat på sexan med den olycksaliga titeln "Sky Captain and the World of Tomorrow", vilket låter som en riktigt dålig lågbudget uppföljare så jag tänkte sitta och skratta åt den.
Men den såg så märklig ut. Det såg ut som en noirdeckare, med dålig ljusrigg och nått fruntimmer i en hatt med ena ögat dolt.
Men samtidigt såg alla omgivningar ut som om de var animerade i ett slags desperat försök att få denna film som uppenbarligen var från tidigt 2000tal att se lite mer futuristisk ut.
Jag tänkte bara what.
What, who thought this was a good idea.
Who!?

När sedan ondingen visade sig heta Totenkopf (Dödshuvud? Döskalle? Oklart.) och kvinnan hette något i stil med Polly Perkins, så undrade jag lite förvirrat om det kanske var D-list marvelgrej det här. Efter lite frenetiskt googlande fick jag fram att denna film

  • Der var regissörens debutfilm, och han lyckades övertyga filmmänniskor att ge honom pengar till sin film genom trailer han gjorde i svart vitt på sin Macintosh 1994
  • Filmen släpptes 2004 (så jag hade rätt i i min gissning. Ha-HA!)
  • Den är "dieselpunk". Det är som steampunk, men basert på tekniken strax innan och under andra världskriget istället för mitten på 1800talet.
  • Det var en av de första filmerna att filmas helt framför greenscreen (eller motsvarande)
  • Den är inte baserad på något
  • Det har gått väldigt bra för den, så jag förstår inte varför jag inte har hört talas om den förut.
Det som fascinerar mig mest är att den inte är baserat på något tidigare medium. Bara själva titeln får den ju att låta som en uppföljare, och sättet karaktärerna beter sig på får det att verka som en uppföljare.
Och namnet Polly Perkins, låter inte det lite marvel? Clark Kent, Peter Parker, Lois Lane? (Är det marvel? jag läser inte serier.)

Jag hann inte se klart filmen, för sen kom mina föräldrar hem och jag fortsatte städa. Men jag måste verkligen sätta mig ned en dag och bara titta på den. Den verkade så oändligt märklig att det känns riktigt favoritfilmsmaterialig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar